skip to Main Content
10 Keer Verleid In De Supermarkt En 10 Tips Om Je Er Tegen Te Beschermen

10 keer verleid in de supermark en 10 tips om je ertegen te beschermen

We kopen wat wij willen – of als we goed georganiseerd zijn – wat er op ons lijstje staat. Niets anders, toch? Mis. We komen juist heel vaak iets dat we niet van plan waren om te kopen, of we kopen van een product meer dan we van plan waren. Onbewust worden we op heel veel manieren verleid of misleid in de supermarkt om meer te kopen zodat de winkel meer omzet maakt. Hoe doen ze dat toch? En hoe wapenen we ons ertegen?

1. De indeling van de winkel

De meeste winkels zijn zo ingericht dat de levensnoodzakelijke spullen zo ver mogelijk uit elkaar liggen. Wil je fruit, brood en zuivel? Dan moest je meestal heel de winkel rond en daardoor loop je ook langs producten die je niet nodig hebt maar misschien toch mee neemt.

Tip: Neem steeds de buitenste ring van de supermarkt.

2. De grootte van je winkelkar en het winkelmandje

Nee die wieltjes zitten niet onder dat mandje om je rug te sparen maar om het je gemakkelijker te maken om meer te kopen zodat de supermarkt meer verdient. Winkelwagens zijn expres zo groot dat je ze goed kunt volladen. Is een grote winkelwagen half vol dan lijkt er minder in te zitten dan in een kleine. 

Tip: Als je niet veel nodig hebt neem je best een draagmandje. Nog eens goed voor je armspieren ook. 

3. De hoeveelheden die je ziet liggen…

Volle rekken zetten meer aan tot kopen dan lege. Daarom ook dat ze zo snel mogelijk worden aangevuld. Doordat er veel van ligt lijkt het ook een goed product en zal je het sneller kopen. 

Tip: Koop enkel de hoeveelheden die je nodig hebt en koop iets niet alleen omdat er veel van ligt. Zet daarom ook aantallen op je boodschappenlijstje. 

4. De producten die het meeste opbrengen liggen op ooghoogte

Merken betalen vaak de supermarkt om hun product op ooghoogte aan te bieden. Goedkopere merken, de ‘witte producten’ die vaak even goed zijn maar een stuk goedkoper staan vaak lager of helemaal bovenaan. Doe even de moeite om ook daar naar te kijken. Wees je ook bewust dat dit ook gedaan wordt met producten bestemd voor kinderen. Die liggen dan heel toevallig op kinder-oog-hoogte. 

Tip: Door verpakkingen te vergelijken kies je het beste product voor de beste prijs, niet hetgeen dat je automatisch meegraait op ooghoogte. 

5. Muziek, verlichting en geuren

Welke muziek er speelt hangt niet af van de muzieksmaak van de caissière. Licht, geluid en geuren worden in de winkel bewust zo afgestemd dat je het meeste koopt. De geur van versgebakken brood verkoopt – juist – als zoete broodjes. 

Tip: Ga niet met honger winkelen maar beter vlak na een maaltijd. Je zult zo aan meer verleidingen weerstaan. 

6. Kleurrijke, aantrekkelijke verpakkingen

Verpakkingen zijn hét marketingmiddel bij uitstek om jou voor dat ene product te laten kiezen en niet voor dat andere. Vrolijke kleuren en blije gezichten willen echter niet zeggen dat jij er ook vrolijk van wordt. 

Tip: Kijk kritisch naar de verpakking. Is dat echt wat je nodig had? Waarom is die beter dan de goedkopere, soberdere variant? 

7. Slogans op verpakkingen

Sommigen zijn waar, sommigen klik-klare-onzin. Sommigen zijn wettelijk vastgelegd (zoals volkorenbrood) en sommigen totaal niet (zoals light). Zo zit er in een pot light chocopasta meer calorieën dan in een ‘gewone’ pot. Hij is wel een stuk duurder. 

Tip: Geloof slogans en claims zoals ‘goed voor het hart’ niet zomaar. Raadpleeg altijd de ingrediëntenlijst en de nutritionele samenstelling. Word je er echt niet wijs uit? Raadpleeg een diëtist voor een sessie: verpakkingen leren lezen. 

8. Aanbiedingen die je gewoon niet kunt weerstaan?

Jawel dat kun je wel hoor. 2+1 gratis kan verleidelijk klinken maar koop geen 3 pakken kaas al je er maar 1 nodig had, de kans wordt dan natuurlijk veel groter dat je meer kaas gaat eten dan je normaal doet. Er is niks mis met een plakje kaast op een volkorenboterham, wel als je naast je brood er ook nog een naar binnen snoept. Bekijk ook altijd de vervaldatum. Krijg ik een grotere portie tegen deze vervaldatum wel op? 

Tip: Kijk niet alleen de vervaldatum na maar vergelijk ook even de prijs. Is er echt wel een verschil of is het product per stuk nu gewoon tijdelijk duurder? Hoeveel bespaar ik echt als ik een bulkverpakking koop? Verassend genoeg zijn tegenwoordig kleinere porties vaak helemaal niet duurder of zelfs goedkoper dan die grote. Koop enkel iets dat je nodig had, niet iets omdat het in reclame staat. 

9. Behulpzaam en vriendelijk personeel

Normaal gezien is het personeel in een supermarkt heel vriendelijk en behulpzaam. Ze begroeten je opgewekt en glimlachen ook al vraag je iets vervelends. Dat doen ze niet omdat in supermarkten alleen mensen werken die altijd blij en vrolijk zijn. Dat doen ze omdat ze dat strikt opgelegd krijgen. Je winkelervaring moet zo aangenaam mogelijk zijn, men wil jou en vooral jouw geld graag snel weer terug zien. 

Tip: Wees vriendelijk en lach terug, ook al als jou niemand je dat opdraagt. Het maakt je leven gewoon fijner. Keer enkel terug naar die winkel omdat ze een goede prijs/kwaliteit verhouding hadden, niet omdat die blonde caissière zo lief lacht. 

10. Extra’s aan de kassa

Lang wachten omdat de persoon voor je 43,26 euro met enkel munten aan het betalen is? Had er iemand zegeltjes gespaard en vinden ze de juiste kleur handdoeken niet? Dan is de kans groot dat je iets meeneemt wat aan de kassa ligt. Voedingsproducenten weten dat en spelen dit handig uit. 

Tip: Wees je bewust van die truc. Rustig blijven en vooral niet die reep chocola, die al vijf minuten naar je lacht, meenemen. Doe het gewoon niet.

Back To Top